Justificació del tema: Per què el treballem?
DesplegaVivim en un context social en què les persones ens interrelacionem constantment, sigui bidireccionalment entre nosaltres o bé en grups més grans o més petits. Això passa en tots els àmbits de les nostres vides a cada moment. Per bé o per mal, els éssers humans tendim a ser gregaris malgrat que moltes de les dinàmiques capitalistes ens empenyen a l’individualisme. És més, la diversitat és vista com una amenaça i la por al fracàs aboca a les persones a competir per avançar.
En l’associacionisme apostem pel treball en equip i per la suma de les diferents persones per un projecte comú, fugint d’aquest individualisme competitiu. Ara bé, aquesta actitud i compromís conjunt no és exempt del conflicte, ja que és intrínsec en les relacions grupals. El treball en equip en l’associacionisme suposa l’establiment d’estructures orgàniques en les entitats, relacions personals i preses de decisions que impliquen conflicte.
El conflicte el podem trobar en diferents contexts: quan hi ha desacord en les decisions preses; quan hi ha diferents nivells, ritmes de treball o implicació; quan dues personalitats xoquen i costa comunicar-se, quan es generen relacions de poder i s’abusa d’aquestes, etc.
Tenim el costum d’entendre el conflicte com quelcom negatiu i que cal erradicar o evitar i molt sovint aquesta actitud genera frustració, indignació o fa més gran el problema, ja que no volem encarar-lo i es va fent més complex.
El conflicte és una situació recorrent a la nostra entitat, com en la majoria, i una mostra de salut d’aquesta. S’evidencia, per tant, la necessitat de l’entitat de donar resposta a situacions de conflicte i aprendre com treballar amb aquest. Per no generar dolor, cal aprendre a moure’s en ell i abordar-lo a temps iniciant processos que permetin abordar de cara aquelles mancances que es puguin donar, identificant-ne els diferents elements i generant espais en què vetlli pel benestar de les persones.
El treball, les relacions grupals i, per tant, els conflictes són quotidians i en el marc de l’associacionisme i del treball en el lleure encara s’accentuen més.
Definició: Com l’entenem?
DesplegaEsplac entenem el conflicte com “dos posicionaments o rols en tensió, alhora que una oportunitat per enfortir relacions, conèixer les persones que conformen el grup i augmentar la cohesió” (Fil a l’Agulla, 2017).
Concebem el conflicte com un procés d’aprenentatge i creixement i no pas com un fet aïllat. És per això que apostem per utilitzar la paraula “gestió” del conflicte en comptes d’altres com resolució, perquè entenem el conflicte com un procés a gestionar i sobre el que aprofundir sense haver de passar per la dicotomia “resolt” o” no resolt” sinó, més aviat, com una oportunitat de procés i canvi.
És per això que la gestió no només ha de limitar-se a la gestió un cop ja ha passat o estem en el conflicte, sinó en establir mecanismes de prevenció. Cal ser proactives i estar atentes en aquells aspectes que poden generar malestar al grup i posar les cures en el centre de la pràctica habitual.
Els conflictes a Esplac els podem trobar a diferents nivells, des dels conflictes entre infants d’un mateix grup de l’esplai a conflictes relacionats amb l’estructura o la presa de decisions de l’associació. És per això que des dels diferents espais i nivells de l’associació es té present aquesta realitat i es treballa per establir mecanismes que facilitin la seva gestió.
En una assemblea de monitores, com a grup humà que és, ens trobem amb conflictes que tenen la seva arrel en la comunicació, els lideratges, les relacions humanes, el relleu o la presa de decisions. A més, els conflictes i la seva gestió sovint apel·len a les emocions. Per això cal tenir en compte les cures i parlar de la dimensió emocional d’allò que passa, de forma assertiva i conscient, vetllant així per la bona salut del grup.
Metodologia: Com el treballem als esplais i a Esplac?
La gestió de conflictes a Esplac es treballa des d’àmbits molt diferents per donar resposta als conflictes de diferents nivells que podem trobar a l’associació, conflictes entre els diferents agents que formen part dels esplais i d’Esplac: infants, adolescents i joves, monitores i monitors, famílies i dirigents de l’associació. I la metodologia serà en cada cas diferent i es treballa segons convingui més.
Els esplais d’Esplac gestionem conflictes en el quotidià de la l’activitat amb les famílies, entre els infants i a les assemblees de monitores i monitors. La bona gestió de conflictes és una gran preocupació de les monitores i monitors atès que d’elles en depèn bona part del funcionament del centre pel que destinen molt temps i energies a aquests processos.
Esplac treballa a través dels assessoraments que fan les persones tècniques; l’assessorament pot ser demanat per part de l’esplai o detectat a través de visites o reunions. L’atenció personalitzada permet oferir recursos i donar respostes que facilitin el procés del conflicte, sigui amb eines de prevenció o amb resolucions in-situ.
Una altra manera de treballar el conflicte des d’Esplac és des de l’elaboració de protocols. Els diferents equips de treball generen activament pautes i acords a seguir davant possibles problemàtiques i ho estableixen segons el discurs i posicionaments que té Esplac davantel tema de conflicte. Esplac aposta per la formació i sensibilització de les i els seus membres per tal que aquestes tinguin actituds no discriminatòries i així situar-nos en prevenir el conflicte; ara bé, també hi haurà vegades que caldrà gestionar algun tipus de conflicte i s’habiliten els espais i processos necessaris per a fer-ne una bona gestió.
Esplac també treballa amb espais de participació de monitores, monitors, dirigents i tècniques, com és el Grup de Treball de Gestió de Conflictes; aquest ha planificat i executat els objectius i accions del projecte “Gestió de Conflictes” (2016-19). El grup ha generat recursos pedagògics, dinàmiques i unes jornades formatives per tal d’apropar la visió del conflicte als diferents membres dels esplais i també ha vetllat per dotar d’eines a les persones voluntàries per tal d’esdevenir autònomes en els processos de resolució de conflictes.
Recursos: pel vostre ús!
- Gestió de conflictes en les entitats
- Manual de facilitació de grups
- Guia de recursos i dinàmiques per a la gestió de conflictes a l’assemblea de monitores
- Catàleg de càpsules formatives Escola Lliure el Sol:
– Gestió del conflicte
– Millorar la dinàmica en els equips de treball
– Educació emocional als equips de treball
Preguntes: per a la reflexió i el debat
- Tenim conflictes a l’esplai?
- La gestió dels conflictes a l’esplai, ens reforcen en la relació amb els agents implicats o debiliten les relacions?
- Quina actitud prenem davant el conflicte?
- Què fa que el meu grup estigui cohesionat?
- Tenim conflictes oberts actualment a l’esplai? A què es deu la no resolució d’aquests?
- Recordeu una bona experiència resolent un conflicte? I una de dolenta?