Per poder parlar d’educació emocional, primer hem de conèixer alguns conceptes bàsics com ara què és la intel·ligència emocional, les capacitats emocionals i diferenciar entre sentiment i emoció.
Entenem per intel·ligència emocional “la capacitat per identificar les pròpies emocions i les dels altres, usar-les per facilitar el pensament, comprendre la complexitat de les emocions i regular-les de manera apropiada” (Rafael Bisquerra Alzina i Núria Pérez Escoda, 2012)
D’altra banda, les competències emocionals són “la capacitat per gestionar de manera adient un conjunt de coneixements, capacitats, habilitats i actituds necessàries per prendre consciència, comprendre, expressar i regular apropiadament els fenòmens emocionals i afectius” (Rafael Bisquerra Alzina i Núria Pérez Escoda, 2012). Tal com explica Rafael Bisquerra, hi ha 5 dimensions bàsiques dins de les competències emocionals: cooperació, assertivitat, responsabilitat, empatia i autocontrol. Aquestes competències posen èmfasi en la interacció entre la persona i l’ambient, i com a conseqüència es fa de vital importància l’aprenentatge i el desenvolupament d’aquestes.
La paraula emoció prové del llatí “emovere” que significa posar-se en moviment. Les emocions són mecanismes que ens ajuden a reaccionar amb rapidesa davant successos inesperats que funcionen de manera automàtica, són impulsos per actuar. Cada emoció prepara a l’organisme per a una classe diferent de resposta. Cada persona experimenta una emoció de forma particular, depenent de les seves experiències anteriors, del seu aprenentatge i de la situació concreta (Dossier el bosc encantat). Anna Carpena al 2018 diu que “les emocions són sempre presents, no existeix la no emoció, i les emocions acompanyem tota presa de decisió, tota construcció cognitiva, tot el raonament humà va acompanyat d’emocions”.
En canvi, el sentiment és la sensació conscient de les reaccions emocionals. Els sentiments impliquen un procés de reflexió sobre les emocions pròpies; els sentiments són més profunds que les emocions i perduren en el temps (Institut Obert de Catalunya).
Finalment, l’educació emocional és ‘el procés educatiu que té com a objectiu el desenvolupament de competències emocionals. És un procés que s’inicia des de la primera infància i està present al llarg de tota la vida’, tal com ens expliquen Rafael Bisquerra i Núria Pérez a “Importància i necessitat de l’educació emocional a la infància i l’adolescència” (Rafael Bisquerra Alzina i Núria Pérez Escoda, 2012).