L‘apoderament de l’adolescent i el desenvolupament del seu pensament crític són la base perquè puguin esdevenir persones lliures i segures d’elles mateixes.
A part del gran ventall d’activitats, jocs i dinàmiques que realitzem a l’esplai, també apostem pel treball per projectes, un procés participatiu que requereix l’aprenentatge de l’autogestió, el consens, l’aprenentatge des de l’acció, etc. Un exemple podria ser l’autogestió del mateix grup d’adolescents de la seva ruta o campaments de l’estiu, ja que és una manera estratègica de responsabilitzar al grup amb un objectiu comú motivador.
Cal tenir en compte que aquestes estratègies han d’estar adaptades a la realitat del grup d’adolescents, ja que, a vegades, comencem a demanar autogestió i responsabilitat sense abans haver treballat les competències necessàries.
Als esplais d’Esplac apostem pel treball amb el grup d’iguals (persones de la mateixa edat o similar), ja que aquest té un paper molt important en el desenvolupament de l’adolescent, esdevenint un espai bàsic en la creació de la seva pròpia identitat. És un ambient de gran influència per al seu creixement on l”acceptació o el rebuig per part del grup contribueixen a la formació de l’autoconcepte i el nivell d’autoestima. Per l’adolescent, el grup és l’escenari de proves i assajos, el lloc on es busca suport i solidaritat, i serveix de reforç als aspectes canviants del nostre jo.
La pertinença és una necessitat pròpia d’aquesta etapa en la qual es busca pertànyer a un grup i ser acceptat per les altres persones. Es fa imprescindible, per tant, que les monitores i monitors vetllin per la cohesió del grup aconseguint que es concebi a tothom com a necessari i important.
La relació entre les monitores i les adolescents de l’esplai a vegades és complexa perquè ha de ser una relació propera, flexible, amb complicitat i confiança, alhora que s’han d’establir uns límits clars. És molt important definir clarament quin rol tenen les monitores i monitors en aquests grups d’edat, ja que són un exemple d’adult però més proper a ells que els familiars i docents de les escoles i instituts.
La idea essencial que mou l’esplai és el desig de transformar la societat per tal de millorar-la. Una forma de fer-ho és animant a les i els adolescents a associar-se i esdevenir ciutadania activa i compromesa.