El treball en equip en els esplais és gairebé quelcom natural, com si ens sortís de manera espontània: forma part de l’ADN d’un esplai. Ens costa concebre la idea d’un esplai sense un equip de monitores i monitors a darrere que treballen, s’organitzen i es coordinen, esdevenint el motor de l’esplai.
A l’esplai treballem en equip perquè creiem en la cooperació com a pràctica per caminar cap a la construcció de societats i comunitats més inclusives, on totes i cadascuna de les persones involucrades se sentin reconegudes i amb oportunitats reals de participar i aprendre.
En molts espais en els quals participem, es parteix d’una estructura competitiva i individualista, sovint, perquè el control de l’activitat recau sobre una o poques persones. A més, sovint es fomenta la motivació extrínseca, basada en el reconeixement del resultat individual. Són estructures competitives aquelles que no fomenten el suport i l’ajuda mútua entre els seus membres i que no assumeixen la interdependència com a positiva.
A l’esplai, l’estructura que es busca a través del treball en equip i l’assemblearisme és l’estructura cooperativa, en la que tots els membres cooperen per arribar als objectius comuns, atès que és la que s’adiu més als valors que es fomenten a l’esplai.
El treball en equip es defineix com un conjunt de persones que treballen coordinadament, sota unes pautes clares de funcionament, amb uns objectius determinats i amb alguna cosa que els uneixi com una relació d’igualtat (ningú se sent superior, tothom és valorat) o pertinença al mateix grup. També han de treballar mitjançant un aprenentatge, una planificació i una estructura. Perquè aquest treball sigui en equip de veritat hi ha cinc condicions que planteja Johnson & Johnson (1997) que s’entenen com a imprescindibles:
Interdependència positiva: L’èxit de cada membre de l’equip va lligat a l’èxit de tot l’equip i requereix planificació
Interacció cara a cara: Es maximitzen les oportunitats d’interacció entre els membres de l’equip de manera que es generen dinàmiques d’ajuda, suport i ànim.
Responsabilitat individual: És molt important que cada membre de l’equip es mantingui actiu i faci aportacions al grup
Tècniques interpersonals i de treball en equip: El treball en equip, com moltes altres habilitats, s’ha d’aprendre, no naixem ensenyats. Imprescindible arribar a conèixer i a confiar en les altres persones, comunicar-se amb precisió i sense ambigüitats, acceptar-se i donar-se suport i resoldre els conflictes constructivament.
Avaluació grupal i individual: L’efectivitat del treball en equip depèn de com els grups reflexionen i valoren sobre la manera com funcionen, quins aspectes cal mantenir, quins cal canviar i quins reforçar.
L’assemblearisme és el sistema d’organització en què un grup de persones té el poder decisori sobre aquelles qüestions que se li han delegat. Una l’assemblea és l’òrgan polític en una organització que assumeix decisions i se’n responsabilitza, format per monitores i monitors.
Les assemblees responen a tres objectius: buscar l’eficàcia de l’associació, promoure la participació democràtica de les monitores i monitors i generar relacions cooperatives entre les persones participants.
Metodologia: Com el treballem als esplais i a Esplac?
El treball en equip forma part del quotidià d’Esplac. Treballem en equip per al desenvolupament dels projectes de l’associació, per a l’organització i planificació de l’activitat dels sectors geogràfics d’Esplac i per la coordinació de gran part de les tasques ordinàries de l’associació.
Els equips en què treballem estan conformats per persones de la Secretaria Tècnica d’Esplac, de l’Equip de Coordinació, de l’Equip General de Sector i/o monitores i monitors, segons l’objectiu que tingui l’equip.
A Esplac utilitzem l’assemblea com a òrgan polític de l’organització per assumir decisions, sent la major part de decisions polítiques preses en assemblea: els sectors geogràfics s’organitzen a través d’assemblees mensuals conformades per representants de tots els esplais dels sectors geogràfics i l’assemblea general realitzada a principi de curs, l’equip de dirigents es troba en assemblea quatre vegades al curs per prendre decisions estratègiques sobre l’associació, l’Equip de Coordinació realitza reunions de caràcter assembleari cada dues setmanes i, per últim, una vegada al curs, l’associació organitza l’Assemblea General Ordinària d’Esplac.
Els esplais d’Esplac també treballen de manera assembleària. A tots els esplais podem trobar assemblees de monitores i monitors, mentre que a alguns també hi podem trobar assemblees conformades pels infants, les famílies i/o d’altres persones vinculades a l’esplai.
Per poder complir amb els objectius de les assemblees, dins de l’equip hem de tenir presents algunes capacitats a l’hora de comunicar-nos i responsabilitzar-nos de les funcions per tal de treballar en equip de manera òptima. Aquestes capacitats són l’assertivitat, l’escolta activa, l’autoconfiança, el respecte, la iniciativa i l’acceptació dels canvis, el pensament crític i saber demanar suport.
Catàleg de càpsules formatives Escola Lliure el Sol: – Assemblearisme – Saps debatre? – Pla de comunicació de l’esplai – Millorar la dinàmica en els equips de treball – Organització i cohesió de grups – Organització i gestió de l’assemblea – Rols i relacions de poder a l’assemblea