Justificació del tema: Per què el treballem?
La participació és un dels temes que ha agafat més pes en els últims anys a la nostra societat. El model i sistema polític actual no facilita que la població esdevingui protagonista de les decisions del que és públic i pràcticament és només a través de la democràcia representativa que hi pot participar.
Ara bé, vivim temps de canvis en què, fruit de protestes, els conceptes de sobirania o dret a decidir s’han posat al centre del debat i cada vegada es qüestiona més com les persones podem participar i incidir en el nostre entorn. Així doncs, no és d’estranyar que cada vegada escoltem més a parlar de processos participatius impulsats pels ajuntaments per donar veu a la ciutadania. Realment, però, és sempre així?
Sovint trobem, més aviat, que moltes d’aquestes iniciatives responen més a donar una falsa aparença de participació que no pas a la voluntat real de posar a les mans de la població la presa de decisions.
Ens queda molt camí per recórrer per poder assolir una democràcia realment participativa i això passa tant per un canvi de paradigma i mentalitat política com per esdevenir una societat més crítica i implicada amb el nostre entorn.
Tanmateix, no podem obviar que Catalunya té una tradició molt arrelada en associacionisme i la implicació i participació ciutadana és un dels trets que la defineix. És cert, però, que tot i que la participació i implicació de les persones que formen part de les entitats és indispensable, no sempre les decisions o processos són assemblearis i el voluntariat pot quedar relegat a una mera prestació de serveis o consum d’aquests.
Esplac apostem per la participació activa de tots els membres de l’associació, esdevenint aquests el motor de l’associació que en decideix les línies de treball i les aplica.
La participació infantil i juvenil esdevé un pilar educatiu bàsic, en què l’infant pren part del procés de decisions sobre allò que l’afecta. Aquesta manera de fer serà clau per què al llarg del seu desenvolupament esdevinguin persones amb iniciativa i actives en la participació en els diferents àmbits de la seva vida. Els infants i joves, per sentir-se part de l’esplai, han de gaudir d’espais de participació real on vegin que les seves aportacions són transformades en fets tangibles. Perquè pensem que només aconseguirem transformar el món amb el compromís i la participació de totes les persones que formen part del projecte.
Així doncs, en un context en què encara els centres de poder estan allunyats de la població i en què les administracions, segueixen retenint-lo, Esplac apostem per una participació real al llarg del pas per l’esplai, des de l’infant que acaba d’entrar fins a la monitora que prepara els campaments. Treballant la participació en totes les edats eduquem persones crítiques i amb ganes de transformar la realitat.
Definició: Com l’entenem?
Hi ha moltes maneres d’entendre la participació i no n’hi ha només una de vàlida. En termes generals podem dir que la participació és l’acció d’involucrar-se en qualsevol idea, activitat o procés.
Hem de tenir present que la participació és un dret innegable, i com a tal, mai pot ser negada com a càstig ni donada com a premi.
La participació, alhora, és un procés d’aprenentatge. No s’aprèn a exercir aquesta participació d’un dia a l’altre i com hem vist serà un procés gradual, que no té per què ser sempre explícit, sinó que en el tarannà de l’esplai ja estem creant una cultura de participació. Això, però, no vol dir que la participació sigui improvisada. Planificar conscientment la participació garantirà que aquesta sigui real i satisfactòria.,
A Esplac pensem que l’esplai no té sentit sense la participació infantil i juvenil, la qual considerem un element clau i imprescindible en el projecte educatiu, que fa que l’esplai esdevingui realment una escola de ciutadania i un espai de creixement personal.
Podem trobar molts nivells de participació segons la capacitat d’incidència de la persona participant en la presa de decisions. A Esplac no entenem la participació només com una consulta, sinó com una implicació real de qualsevol persona en un projecte, on tothom és escoltat, on totes les aportacions, vinguin d’on vinguin, són vàlides. Informar-se; assistir a… o consultar seran elements de participació; però realment sense la capacitat de prendre decisions i dur a terme accions en aquesta direcció no podem parlar d’una participació real sinó més aviat d’una participació passiva en què, o bé som consumidors d’alguna activitat, o simplement se’ns demana l’opinió però no serem protagonistes de l’acció.
Metodologia: Com el treballem als esplais i a Esplac?
Els esplais d’Esplac treballem per afavorir activament la presa de decisions i d’elaboració de projectes, activitats, etc. per part dels infants i joves. A l’esplai, des de la infància, es fomenta aquesta manera de fer, per tal que quan esdevinguin persones adultes tinguin la capacitat de transformar la societat. Per arribar fins a aquest punt abans en els diferents grups d’edat s’haurà treballat en l’elaboració d’activitats, preparar campaments o rutes i fins i tot en projectes d’incidència social. Treballem per a què a cada grup d’edat pugui decidir i executar les seves activitats, fugint així de l’adultocentrisme i afavorint la participació infantil i juvenil. Situem a l’infant al centre de la nostra activitat corresponsabilitzant-lo de les activitats de les quals forma part activa, a l’esplai. La realització de dinàmiques de grup o el treball en grups i equips de diferent naturalesa com les comissions de treball, els càrrecs, les reunions conjuntes, etc. són estratègies que utilitzem molt a l’esplai per afavorir el procés participatiu i de presa de decisions tant entre els equips de monitores i monitors com en els grups d’infants i joves. L’ús de l’assemblearisme, com a sistema d’organització i presa de decisions, també és un mecanisme que afavoreix la participació de tots els seus membres. L’estructura organitzativa d’Esplac assumeix intrínsecament la participació com a eix vertebrador. A Esplac dissenyem processos participatius per tal de garantir que tots els membres de l’associació tenen espais de veu i de sobirania. Es tracta de processos en què territorialitzem la presa de decisions per apropar els debats a les monitores i monitors dels esplais i garantir que totes poden tenir veu. Principalment, podem trobar tres tipus d’espais construïts amb voluntat de promoure la participació: A més, també generem recursos pedagògics i promovem la formació de les monitores i monitors per tal que puguin educar en la participació d’infants i joves a l’esplai.
Recursos: pel vostre ús!
- Guia de gestió de conflictes
- Encerta-la i decàleg de Participació Infantil
-
Catàleg de càpsules formatives Escola Lliure el Sol:
– Participació infantil
– Treball amb adolescents
– Treball i relació amb les famílies
– Assemblearisme
-Foment de la participació interna - Esmolets: Coordinem-nos i Volem, sabem, podem… participem!
- Conclusions Escola Esplac 20
Preguntes: per a la reflexió i el debat
- Com fem compatible la participació associativa amb la vida personal i laboral?
- Amb quin grau de participació estem còmodes? És compatible la participació ideal amb la real?
- Hem de demanar el mateix grau de participació de tothom?
- Com fomentem que els infants i joves siguin els veritables motors de decisió de les activitats?
- Quines limitacions de temps ens trobem per a aconseguir que infants i joves participin plenament de projectes?
Què bé! M’encanta!